måndag 23 november 2009

Vecka 7

Nu har jag gått in i vecka 7. Jag vill så gärna att det ska fortsätta hålla sig! Jag kan ännu inte förstå att jag är gravid. Det går inte in. Vågar nog inte riktigt tro på det.

Jag älskar nya veckor, då har jag klarat mig ännu en vecka och sen får jag se vad som kommer hända pyret denna veckan :)

I graviditetsvecka 7 börjar fostrets hals och ansikte att formas. Hjärtat är nu färdigbildat med skiljeväggar. Embryots fötter är 2 mm långa. Skelettet, kraniet, njurar och blodomlopp utvecklas. Broskceller ombildas till benceller. Musklerna utvecklas.
Barnet kan redan nu reagera på beröring. Det känner att du stryker händerna över magen.


Gravsymtom nu kan vara; Aptit kan påverkars. En del plågas av illamående och kräkningar.
Detta har inte hänt mig ännu, jag kan känna mig lite åksjuk illamående ibland.... Men det är svårt att veta om det bara är inbildning, eller för lite vatten eller liknande....

Brösten ska ha förändrats de senaste veckorna. De växer, bröstvårtorna blir också större, pigmentförändringar gör att de ser mörkare ut. Några känner sig lite yra.
Jag har inte heller kännt så jätte mycket enligt ovan. Brösten har börjat ömma lite, men det är inte jätte mycket. Tycker bröstvårtorna har blivit större (men kan även det vara inbillning : ) ) Yr kan jag också känna mig, men det tycker jag alltid att jag har gjort....

Men hoppas så att allt är normalt och att vi om en dryg vecka kommer se ett litet hjärta slå! :) Sen är det ju faktiskt bara i början av veckan. Det händer ju mycket där inne på en vecka så jag kanske kommer hinna må illa jag också, så småningom ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar