tisdag 17 november 2009

Vecka 6

Om jag räknat rätt är jag nu i vecka sex. Känns skrämmande och inte det minsta verkligt.....

I övergången från 5: e till 6: e graviditetsveckan börjar fostrets hjärta att slå med en kammare. Det slår först oregelbundet med långa pauser, för att sedan öka till ca 175 slag i minuten i 9: e graviditetsveckan, för att därefter minska till runt 130-160 slag i minuten, något som är vanligt för ett nyfött barn.

Celler och vävnader gör att ansikte, ögon och öron kan skönjas. Matsmältningssystemet bildas. Munnen och ögonanlagen bildas. Uppbyggnaden av organ börjar på allvar. Handleder och fingrar utvecklas. Testiklar eller äggledare bildas.


Gravtecken nu kan vara;
Byxorna kan börja strama något. Detta har inte hänt mig ännu, eller magen e lite rundare än vanligt. Men det har den varit sedan veckan innan jag plussade och magen svullnade upp jätte mycket. Svullnaden gick sedan ner NÄSTAN helt....
Extra trött (Då hormonerna progesteron och östrogen nu rasar i kroppen.) Jag har varit extra trött, men det blev jag redan efter jag plussat tycker jag....
Förstoppning. Nopp, inte ännu
Svaga mensliknande smärtor från livmodern. (Detta är växtvärk) Ja, men det har jag haft sedan dagarna innan pluss också.....

Jag blir nojig när jag inte har dem gravsymtom man ska ha...rädd att något är fel. Men jag vet att jag inte kan göra något. Det är bara att vänta. Idag är det två veckor kvar till ultraljudet! :) Håller tummarna så hårt!

Fostrets längd nu föresten: 4-8 mm från hjässa till stuss :)

1 kommentar: