måndag 22 februari 2010

Nervöst...

Jag var på ultraljud idag. Den största blåsan var var över 20 (är det mm?) Det hade inte kommit så många blåsor. Hade bara 4 på ena sidan och 5 på andra. Får hoppas att det är ägg i dem alla och att jag inte ägglossar innan. Läkaren sa att det tyvärr finns en risk för det, även om den är liten. Speciellt då min största blåsa var så stor. Men nu hoppas jag att jag inte ägglossar innan, att allt går bra. Äggplock är planerat på onsdag, om allt går som det ska...

Så snälla håll tummarna för att det går bra nu, att jag får ut många fina ägg. Eller åtminstonde ett fint ägg som vill stanna där inne länge, länge.....

Jag berättade för chefen idag också. Han tog det bra. Men jag grät efteråt. Jag kände mig så utanför, så annorlunda och så krånglig....

Han var helt okey med att jag inte kom på onsdagen, jag kunde även ta ledigt på torsdagen om jag ville. Jag sa själv att jag kunde komma på torsdagen. Han sa att han inte kunde göra bedömningen, för han vet inte hur jag mår dagen efter. Men jag ska tänka på att det är "rock'roll" på kontoret, så det kommer vara livat. Han skulle inte berätta vidare, han skulle säga att jag var sjuk. Men då är det ju konstigt om du kommer pigg på torsdagen, fortsatte han. Sen hörde ju faktiskt onsdagen och torsdagen ihop. Onsdagen skulle ju vara en del förberedande inför torsdagen... Ja ja, jag skulle tänka efter och göra som jag ville. Jag kunde ju även jobba från stockholms kontoret. Men då det är en stor "sälj-dag" vi har så kanske det blir lite ensamt för mig själv på det kontoret.....

Det var därför tårarna kom, för att det ibland känns som ett handikapp. Jag skulle vilken dag som skita i jobbet för att göra allt för att få barn. Men jag kände mig så utanför, så annorlunda och så besvärlig....

10 kommentarer:

  1. Förstår att du känner dig utanför. Tyckte chefen verkade lite klumpig i allt han sa, även om han nu tog det bra enligt dig.

    När jag berättade så mådde jag också riktigt dåligt hela dagen. Men du ska se att det går över! Och då kommer du att vara glad att du slipper allt jobb med att vara hemlig och hitta på ursäkter till varför du ska vara borta från jobbet.

    Millimiter är det som gäller för blåsorna. 20 är ganska mycket men risken att du ägglossar för tidigt är liten så jag tycker inte du ska oroa dig så mycket. Jag tror det kommer att gå jättebra. 4 på ena sidan och 5 på andra låter faktiskt inte så dåligt tycker jag. Det låter ganska vanligt att ha runt 10 äggblåsor.

    Försök nu att ta det lugnt till onsdag och spara på energin till ÄP istället för det dumma jobbet =)

    Massor med kramar!

    SvaraRadera
  2. Hej=)
    Jag håller tummar & tår för dig!!!
    Jag var ledig dagen efter ÄP.
    Men det är individuellt hur man känner sig. Det bästa vore om du kan släppa jobbet & tänka på dig själv. Allt kommer att gå bra.

    SvaraRadera
  3. Jag ska hålla tummarna för dig!!!
    När jag hade ÄP första gången kände jag ingenting dagen efter, men andra gången hade jag jobbigt några dagar efter. Så det kan vara väldigt annorlunda, du får se hur du mår.
    Tänk på dig själv först och främst! Nu är det du som är viktigast!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas, hoppas! Onsdag låter som en bra dag iaf tycker jag.

    Skönt att din chef tog det så bra. Kram

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att det blir ÄP på onsdag. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag har också reagerat likadant som du när jag tvingats berätta på jobbet. Känt mig ledsen efteråt och UTLÄMNAD. Varför ska vi tvingas redovisa för våra barnförsök, när ingen annan gör det. Jag tycker du ska strunta i jobbet på torsdag och unna dig lite lugn!

    SvaraRadera
  7. Ja, det är tungt att kombinera IVF med jobb, fy attans. Själv hade jag alltid jättesvårt att få det att gå ihop.

    Personligen har jag alltid fått jätteont efter ÄP (en del känner nästan inget) och skulle inte kunnat gå på jobbet ens om jag velat eller någon försökt tvinga mig. Har alltid varit ledig flera dagar efteråt, men i och för sig också för att vi var på annan ort när vi gjort IVF.

    Det viktigaste är att ta hand om dig själv, inget jobb i världen är viktigare just nu!

    SvaraRadera
  8. Tack för alla era fina kommentarer! Det är ju helt underbart att det finns så många fina människor där ute! :)

    Joanna - min bedömning av att han tog det bra var att han inte blev arg på mig att jag skulle vara borta... Men jag antar att han kunde ha fått mig att känna mig mindre besvärlig...
    Jag är dock lite nojig över min stora äggblåsa. Den måste ju fortsätta växa antar jag, och jag har aldrig hört att de blir över 20mm innan de ägglossar.... Men ingen ide att oroa sig nu.

    Marina, FruBarnlös, MDB - Tack för era lyckönskningar. Ska försöka släppa jobbet och bara fokusera på mig själv.

    Tonci - ja, tyvärr så har jag också två äggplock bakom mig och precis som dig så var ena gången helt okey. Medans jag fick ont andra gången.

    Anonym - Precis så kände jag mig utlämnad! Och just det du skriver, varför ska vi behöva redovisa för våra barnförsök.

    Pi - Tack! Jag sa att jag antagligen är ledig torsdagen också. Jag kommer iallafall inte åka ner till vår HK. Utan isf jobbar jag hemifrån.

    SvaraRadera
  9. Tack för dina ord och omtanke, den här gången är det din tur, det bara måste det vara! Jag önskar att ingen skulle behöva uppleva allt det som ofrivillig barnlöshet bär med sig, inga ord kan beskriva smärtan och allt annat det bär med sig. Önskar dig all lycka till och hoppas att äggplocket gått bra idag!

    Kramar

    SvaraRadera
  10. lycka till på onsdag och bra att chefen tog det bra : )

    Jag har inte haft ont efter ÄP, utan tränat som vanligt på kvällen.Fast jag har gjort ÄP utan smärtlindring så det kanske har med det att göra, man blir inte så groggy och trött. 9 blåsor låter så bra, hoppas de innehåller ägg också, huvudsaken som du sa ett ägg som stannar så länge det behövs.
    Kram

    SvaraRadera