torsdag 4 februari 2010

Motgift mot barnlängtan...

Att bli gravid var som att ta en spruta med motgift mot den längtan (smärta) som gräver sig djupare in i hjärtat varje dag.

Jag har mått bättre nu, kan tom gå på IKEA utan att smärtan blir outhärdlig. Jag vet att jag kan bli gravid, så därav har jag kunnat slappna av och leva som en "vanlig" människa gör. Tårarna trillar av skratt, tårarna trillar av olycka, handen i bordet av ilska, mumlande ord av irritation, men alla dessa känslor utan att det har med barnlängtan att göra.

Men nu tror jag att motgiftet sakta håller på att sippra ut... Längtan gjorde sig påmind idag. Tankarna har vandrat iväg till de bekanta som ska ha tillökning strax innan sommaren. Hur fina deras magar måste vara nu. Den första sparken kommer snart komma... Blickarna har sakta sökt sig till de oerhört vackra kvinnorna som sitter på fiket med magen i fokus... Jag ska inte ljuga. Jag blir jätte avundsjuk. Men det betyder inte att jag inte unnar dessa människor deras graviditet.

Vi flyttade i helgen. Jag har redan stött på en hel del grannar. Jätte trevliga, med så söta barn. Bland de första frågorna är;

- Har ni barn?
- Nej, svarar jag.
- Bara en liten hund alltså?
- Ja, svarar jag....

3 kommentarer:

  1. Eller frågan som jag får hela tiden:
    -Vill inte du ha några barn? En tjej har inte hela livet på sig vet du!
    Eller:
    -Har du tänkt på att du blir en ganska gammal mamma om du inte skaffar barn snart?

    Eh ursäkta, sen när blev mitt privatliv allas egendom lixom. Sköt er själva och skit i mig. Snälla. Jag (vi IVF bloggare) kämpar ju som besatta för att bli just gravida. Kan ni inte tänka att det kanske är just så? Att det inte alltid är så lätt. Fast man vill.

    Jag erkänner att jag också kollar magar. Och hoppas. Men vem vet, en dag kanske det är vår tur!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, man kollar ju in magar, så blir det. Man kanske får lära sig leva med det, men det blir ju inte lättare för varje mage man ser, tvärtom!

    SvaraRadera
  3. Tack för dina fina kommentarer på min blogg!

    SvaraRadera