tisdag 2 februari 2010

Fertilitetsproblem? - Ät dig gravid

Ny forskning visar att kosthållningen är en vanlig orsak till infertilitet. Och enligt gynekolog Bjarne Stigsby finns ett enkelt och mycket effektivt sätt att råda bot på barnlösheten. Man kan helt enkelt äta sig gravid - helt utan någon hormonkur... Nyckeln är att äta mindre sött och kolhydrater. För mycket av de varorna kan nämligen leda till alltför höga insulinhalter i blodet, vilket i sin tur kan påverka äggstockarnas funktion och minskar fertiliteten.
...var sjunde kvinna har så hög insulinnivå att det är den direkta orsaken till att de har problem med att bli gravida, rapporterar han.
...när kvinnorna sedan har levt efter dessa kostråd i ett par månader, kan vi se en markant förändring i deras insulinnivåer. De får då oftast en normal menstruation och ägglossning - vilket därmed banar väg för att de kan bli gravida, sa Bjarne Stigsby.


http://www.alltombarn.se/villhabarn/fertilitetsproblem-at-dig-gravid-1.24714

Sånt här får jag ångest av. Jag är inte överviktig, men jag är ett riktigt "sockermonster". Jag älskar allt sött.... Om jag slutar med detta underbara, himmelska som tar mig till högre höjder allt för ofta...kan jag bli gravid då..... Och detta utan att proppa min lilla kropp full med hormoner, utan att behöva sära på benen för nya människor flera gånger i månaden....

Följdfrågan blir, varför har inte läkarna kollar min insulinnivå?

Jag ska fråga nästa gång. Dessvärre dröjer det några veckor till innan jag får äran att hoppa upp i den läckra stolen.... Om någon ska till läkaren snart, kan ni inte fråga?

3 kommentarer:

  1. Jag blir bara trött på alla studier som säger si och så. Och jag tänker precis som du varför kollar man inte insulinnivå då?

    SvaraRadera
  2. Men kollar de verkligen inte det när de tar blodprov? Ska fråga på kliniken imorgon!

    SvaraRadera
  3. Jag är ett riktigt sockermonster men har (och har alltid haft) ägglossning varje månad och regelbunden mens - men inte får jag något plus för det inte...

    Man kan inte tro på allt. Däremot så är det väl bra för allmäntillståndet att äta bra och motionera regelbundet för att hålla vikten.

    SvaraRadera