torsdag 3 december 2009

vecka 8+4

I natt vaknade jag av enorma kramper i magen, det gjorde så satans ont. Det höll dock bara i någon minut. Självklart blir jag lite orolig... Googlade lite på det och många skrev att det kan vara tarmarna som spökar eller att växtvärken kan kännas annorlunda och göra ont. Sen fanns det dem som hade fått missfall. Inget blod har dock kommit. Jag håller tummarna.

Jag fick även kramper i magen dagen efter jag plussat, dessa höll dock i sig nästan en timme. Och efter det såg jag ju ett hjärta slå. Sen fick jag kramper på kvällen efter att vi sett det lilla hjärtat. Men dessa två gånger var det mera som magen svullnade upp av gas. I natt gjorde det bara ont...men under en super kort tid.

Vad händer i magen denna vecka då;

Fingrar och tår börjar att synas. Armarna blir längre och kan röra sig vid armbågen. Benen kan röra sig vid vristen. Ansiktet fortsätter att utvecklas. Näsan, överläppen och ögonlocken bildas. Hjärtkonstruktionen är utvecklad och blod börjar cirkulera i ett primitivt blodomlopp. Matsmältningssystemet fortsätter att utvecklas - speciellt tarmarna. Knopparna som kommer att bilda barnets könsorgan är synliga men de har inte utvecklats till manliga eller kvinnliga könsorgan än. Bröstkorgen växer och sträcker ut embryot. På framsidan av ryggmärgen börjar kotorna att utvecklas och från dem växer benbågar bakåt som omsluter och skyddar den ömtåliga ryggmärgen.

Huvudet är groteskt stort i förhållande till den övriga kroppen. Embryots tillväxt sker hela tiden från huvudet och nedåt. Inte förrän långt senare i livet kommer kroppen riktigt ikapp. Hos en nyfödd bebis utgör huvudet en fjärdedel av kroppslängden. Hos en vuxen människa utgör huvudet bara en åttondel av kroppslängden. Händer och armar utvecklas fortare än ben och fötter - en skillnad som består även efter födseln. En bebis lär sig att använda sina händer och armar långt innan det kan krypa eller gå.

Från och med nu kan man mäta den exakta längden med hjälp av ultraljud. Hjärtat slår med cirka 140 - 150 slag per minut. Livmodern har vuxit till storleken av en grapefrukt ungefär. Innan graviditeten var den ungefär lika stor som ett päron


Ganska coolt....

2 kommentarer:

  1. Det där med kramperna låter som tarmarna. Sånt har jag fått ett par gånger och då håller det i sig i ungefär en timme. Man blir alldeles svettig så ont det gör och det är inte mycket som hjälper. Men det går över ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller med plusresan, låter precis som tarmarna.

    /Anna

    SvaraRadera