måndag 21 december 2009

Vecka 11

Idag går jag in i vecka 11, spännande. Snart ska jag vara inne i den säkrare zonen... Jag längtar så mycket till vårt UL nu, bara för att få se att allt står bra till och att den lever där inne. Idag är det 19dagar kvar till det efterlängtade ultraljudet....

Nu närmar sig slutet av den första trimestern. Större delen av fostrets kritiska utveckling kommer att ha hänt om ett par veckor och risken för missfall sjunker då drastiskt.

Ditt fyra centimeter långa foster har nu alla väsentliga delar, från tandanlag till tånaglar. Bebisen håller igång med att sparka och sträcka på sig – det är rena vattenbaletten. Fingrar och tår har nu separerats helt och simhuden finns inte längre kvar. De kommande sex månadernas huvudprojekt kommer att vara att växa och bli större, starkare och mer motståndskraftig så att bebisen kan överleva utanför livmodern.

En mörk linje på magen som kallas linea nigra kan uppstå från venusberget och upp mot naveln. Din livmoder har nu växt såpass att den sticker upp ur bäckenet och barnmorskan kan alltså känna den om hon trycker på din mage.


Ingen mörk linje på min mage inte..... Jag har knappt någon illamående kvar, och ytterst lite "växtvärk", fortfarande lite extra trött, men inte alls som innan. Jag känner mig inte det minsta lilla gravid.....

2 kommentarer:

  1. Så fantastiskt att få vara i vecka 11! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att det är jul - då går tiden extra fort och så blir det snabbt dax för ultraljud.

    Njut av att du mår bättre!

    SvaraRadera