måndag 7 september 2009

Utredningen + pergotime

I början av utredningen fick min sambo lämna spermaprov. Jag fick lämna en massa blodprov och göra en äggledarspolning.

Sambons spermaprov var som tur var bra. Mina blodprov visade inget konstigt och jag hade inget stopp i mina äggledare. Så nu var det bara att sätta igång.....

Vi fick börja med pergotime, för att försöka stimulera fram ägglossning. Jag fick ta en tablett fem dagar i rad och gå på undersökning emellan för att se hur mina äggblåsor utvecklades. Detta gjorde jag två månader i rad, utan att lyckas. Tredje månaden höjde dem till den dubbla dosen. Men vi lyckades tyvärr inte då heller. Hade vi inte lyckats efter tre omgångar så fanns det inte mera att göra....för dem....

Jag vet inte om det berodde på min och min sambos okunskap i detta ämne eller läkarnas oförmåga att förklara för ärligt talat vet jag inte riktigt hur dessa tre försök gick. Gravid blev jag inte, men jag är osäker på om dem ens lyckades få till någon ägglossning på mig. Nu efteråt vet jag att dem sa att jag hade en fina blåsor, under undersökningarna, men att slemhinnan inte hade växt till dig. Och efter all den erfarenhet jag har nu, vet jag att det är viktigt med en tjock slemhinna.....

I alla fall, min läkare sa att han skulle skicka iväg min journal så jag sattes i kön till IVF. Här i Stockholm ligger väntetiden på 1,5år ungefär.....

I ett sista försök ville ha sätta mig på p-piller under tre månader då han menade att ägglossningen och en normal menscyckel kunde komma automatiskt efter dessa tre månader....

Vi var inte ett dugg intresserade av p-piller, vi ville ju bli gravida. Skulle vi börja på p-piller under tre månader för att kanske få igång min menscyckel..... Både det och IVF kändes både skrämmande och extremt långt borta för oss då......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar